Delená strava


Skupiny oddelenej stravy *** Kombinácia jedál *** Prečo je dôležité piť veľa tekutín
Desatoro pre zdravie, štíhlosť a silu *** Za čo vďačíme smiechu




Zdravo schudnúť a zachovať si pri tom výkonnosť a dobrú náladu - to je pri väčšine diét nedosiahnuteľné. Systém správneho kombinovania či oddeľovania určitých potravín, nesľubuje prudký úbytok hmotnosti, lebo to zaťažuje organizmus a úspech býva krátkodobý. Americký lekár Hay vyvinul koncept zdravej výživy, stravovanie bez obmedzovania a jednostrannosti. Nezameral sa na výber jednotlivých potravín, ale zohľadnil ich príjem počas dňa: bielkoviny sa môžu konzumovať v prvej polovici dňa, cukry (uhľohydráty) poobede a večer. Pre optimálne zásobenie organizmu potrebnými látkami je dôležité prijímať potraviny v maximálne možnej prírodnej forme. Kombinovaná strava neznamená hladovkovú kúru pre ľudí s nadváhou, ale poskytuje pestré a bohaté stravovanie pre celú rodinu. Zásady oddelenej stravy sú mimoriadne atraktívne tým, že umožňujú konzumovať takmer všetky bežné poživatiny. Záleží len na ich správnom usporiadaní na tanieri a na jedálnom lístku.

Hlavnou zásadou oddelenej stravy je nemiešať potraviny s rozdielnym časom trávenia a s rozdielnymi požiadavkami na kyslosť či zásaditosť tráviacich štiav.

Cieľom je, aby potrava zbytočne dlho neležala v žalúdku. Takisto, aby sa sa úplne strávila, a tým sa zabránilo hnilobným a kvasným procesom v črevách, ktoré sú zdrojom otravy organizmu, a na ich likvidáciu sa musí zbytočne vynaložiť veľa energie. Pri módnych radikálných diétach často zhodíme pár kilogramov na úkor vody a svalovej hmoty, zvyčajne ubúdajú sily, prejavuje sa únava, nervozita, pocit hladovania. Pre trvalé zoštíhlenie sa však musíme zbaviť tuku. Správnym oddelením stravy pri prijímaní nízkotučnej potravy sa zrýchli metabolizmus, neochudobníme sa o pocit nasýtenosti a napriek tomu sa výsledky zaručene prejavia. Oddelená strava predstavuje azda najzdravšiu formu ľudskej výživy, pričom môže byť veľmi chutná, lahodná a pestrá.

Výživou je podmienená existencia a kvalita života už od kolísky. Jedlo prijímame niekoľkokrát denne, preto má vplyv aj na naše zdravie. Hlavnými základnými živinami sú bielkoviny, sacharidy a lipidy, ktoré telu poskytujú energiu. Dôležité sú i ochranné živiny, ku ktorým patria vitamíny a minerálne látky a nevyhnutná je voda. Ak sa nesprávne kombinujú zložky potravín, spôsobujú dlhé trávenie; drastickým spôsobom sa brzdí fáza využívania potravy a fáza vylučovania; môže sa neskôr vyvinúť poškodenie pečene, pričom p r í z n a k y ochorenia sú porovnateľné s poškodeniami po požívaní alkoholu, obezitu; bolestivé tráviace poruchy; stratu energie.
Ľudský žalúdok môže prijať viac ako jeden kilogram potravy. Pomaly počas dvoch až šiestich hodín ju uvoľňuje ďalej do tráviaceho ústrojenstva. Asi o 12 hodín po tom, čo zažívacím traktom začne zostupovať prvé sústo, začne výstupná časť hrubého čreva vylučovaciu činnosť.

Skupiny oddelenej stravy

Pri oddelenej strave rozdeľujeme potraviny do dvoch hlavných skupín a troch podskupín.

Kombinácia jedál

V zásade nikdy nekombinujeme potraviny:

  1. hlavných skupín A a B
  2. ovocnú podskupinu so skupinou A
  3. ovocnú podskupinu so zeleninovou podskupinou.

Nuž ako teda kombinovať jedlo? K mäsu ako prílohu môžeme zvoliť zeleninu dusenú či surovú. Zelenina sa totiž odburáva rovnako dobre v kyslom i zásaditom roztoku. Cestovinu kombinujeme rovnako so zeleninou udusenou na rastlinnom tuku, syr zase jeme postrúhaný na šaláte. Vynikajúci je šopský šalát - bez pečiva.
Keď si navykneme na príjem oddelenej potravy:

  1. prečistia sa nám črevá
  2. prirodzene sa zníži potreba veľa jesť, lebo vzrastie racionálne zúžitkovanie prijatej potravy. Zbadáme, že máme viac energie a začíname chudnúť.


Stravu si môžeme kombinovať tak, že si pri tom zachováme radosť z jedla a môžeme pestovať zdravé labužníctvo.
Nočné hody pred spaním sa neodporúčajú. Vedú k priberaniu a navyše zvyšujú riziko tzv. gastroezofagealného refluxu a s ním spojeného pálenia záhy. Postihnutý sa môžu budiť na kašeľ, sipot, záchvaty dýchavičnosti.
Mäso je potrebné obmedziť na dva až trikrát v týždni. Spotreba nadmerného množstva bielkovín vedie nielen k maškrtnosti, ale môže poškodiť aj naše zdravie.
Pokiaľ jeme pomalšie, zjeme oveľa menej jedla a denne takto vyradíme 300 až 500 kalórií. Za týždeň môžeme schudnúť štvrť až pol kilogramu a po troch až piatich mesiacoch môžeme zhodiť päť kilogramov.
K prechodu na správnu výživu budeme potrebovať určitý čas. Začnime tým, že:

  1. Jedzme pomalšie, čo je dôležitý predpoklad ovládania chuti do jedla.
  2. Postupne zmenšujme porcie.
  3. Jedzme iba keď máme hlad a prestaňme len čo pocítime sýtosť.
  4. Nevynechávajme jedlá. Môže to viesť aj k spomaleniu metabolizmu.
  5. Zameňme maškrty - zemiakové lupienky, arašidy, slané tyčinky, keksy za tekvicové alebo slnečnicové semená, najlepšie čerstvé a nepražené, a za rôzne druhy orechov.
  6. Doprajme si dostatok kvalitnej vlákniny z marhúľ, sušených sliviek, šošovice, fazuľových luskov, hrášku a pod.
  7. Prinúťme sa k polhodinovej prechádzke denne, za mesiac, dva sa nespoznáme.


Najväčšou tragédiou pre ľudské zdravie je známy fakt, že ľudia hlcú jedlo takmer bez rozhryzenia a požúvania, maximálne s 5 až 8 pohybmi čeľustí. Žiadúcich je 15 až 30 pohybov čeľustí, podľa druhu a tvrdosti potravy.


Desatoro pre zdravie, štíhlosť a silu

  1. 70-80% denného objemu jedla máme konzumovať v surovom stave
  2. Denná strava by mala obsahovať 80% potravín zásadotvorných a 20% kyselinotvorných
  3. Jesť máme len vtedy, keď pociťujeme hlad
  4. Jeme menšie porcie, ale častejšie, teda päťkrát denne
  5. Potravu dobre prežujeme a vychutnávame ju
  6. Počas jedenia sústa nezapíjame, pijeme pred jedlom
  7. Denne vypijeme dva litre tekutín(nesladené minerálky, bylinkové a ovocné čaje)
  8. Rešpektujeme cyklus látkovej výmeny
  9. Alkohol pijeme primerane(maximálne 2-3 dl vína)
  10. Pitie čierneho čaju a kávu obmedzujeme na minimum.

Po osvojení si princípu oddelenej stravy môžeme striedať počas jedného dňa:
a) potraviny zo skupiny A so skupiniu B
b) zeleninovú podskupinu s ovocnou podskupinou

POZOR!
- medzi každým jedlom musíme zachovať potrebné časové odstupy
- nikdy nekombinujeme potraviny so živočíšnej A skupiny s ovocnou podskupinou

Počas fázy chudnutia:
- vylúčime úplne pitie alkoholu

Prečo je dôležité piť veľa tekutín

Tekutina je dôležitá nielen preto, aby sa stabilizoval krvný obeh, ale najmä preto, aby sa zabránilo poškodeniu zdravia. Pri odbúrávaní tuku sa uvoľňujú škodlivé látky, ktoré sa musia vyplaviť. Ak sa tak nestane, prekyslí sa organizmus alebo sa utvoria usadeniny. Tieto sa časom môžu prejaviť vo forme dny alebo obličkových kameňov. Mimochodom, časté pitie v priebehu dňa obmädzuje pocit hladu.

Za čo vďačíme smiechu

Hoci nie sme profesionálni komedianti, predsa by sme si mali privykať, že na stresové situácie reagujeme smiechom.
Smiech zosilňuje:

Pre krásu a naše zdravie je veľmi dôležite aj cvičenie, na ktoré nikdy nemôžeme zabudnúť. No nikdy s ním ani nepreháňajme. Nájdime si naň čas aspoň trikrát týždenne, pol hodiny.


domovská stránkaobsah<-- predchádzajúca stránka--> nasledujúca stránka