Strava a rakovina

Zložky potravy podporujúce rakovinu *** Mäso a rakovina *** Potrava, ktorá nás chráni pred rakovinou
Vitamín A *** Vitamín C *** Vitamín E ***
Zvládnutie stresu a rakovina

To, čo jeme, môže buď podstatne zvýšiť, alebo znížiť riziko rakoviny. Hromadia sa dôkazy, že niektoré súčasti našej stravy, prevažne vopred spracované pokrmy, obsahujú chemické karcinogény alebo zlúčeniny, ktoré môžu slúžiť ako podporné faktory. Na druhej strane môže byť kvalitná strava pri prevencii rakoviny skutočnou pomocou.

ZLOŽKY POTRAVY PODPORUJÚCE RAKOVINU

Nadmerné množstvá kalórií a osobitne kalórie koncentrované v tukoch podstatne zvyšujú počet prípadov niektorých druhov rakoviny ako je rakovina prsníka, hrubého čreva a prostaty. Epidemologické a zoologické štúdie počas psledných päťdesiatich rokov tento vzťah potvrdzujú. Jednu z prvých štúdií vykonali Watson a Mellanby roku 1930, pridali vtedy 12,5 % masla do základnej výživy, ktorou boli kŕmené myši. Výskyt kožných nádorov sa u týchto myší zvýšil z 34 na 57 %. Odvtedy početné pokusy vykonávané na ľuďoch aj na zvieratách ukázali, že pravdepodobnosť vzniku rakoviny zvyšuje výživa obsahujúca veľké množstvo tukov. Zdá sa však, že nadbytok tukov v strave pôsobí skôr ako podporný faktor, než ako iniciátor nádorového bujnenia. Vie sa, že tuky zvyšujú hladinu hormónov v tele, tieto hormóny môžu podporovať rakovinové bujnenie. A to platí bez ohľadu na druh konzumovaného tuku.

Napriek tomu, že nasýtené tuky, ako maslo a ďalšie živočíšne tuky, podporujú rakovinu tým, že spôsobujú tuhnutie bunkových membrán, nadmerné množstvo nenasýtených tukov, akými sú napr. oleje, môže tiež vyvolávať ťažkosti. Pri oxidácii nenasýtených tukov, môžu vznikať karcinogénne voľné radikály mastných kyselín. Výsledkom oxidácie nenasýteného tuku v jedle je žltnutie a preto by sme nikdy nemali jesť zožltnuté orechy a tuky alebo pokrmy z nich pripravené. Aj keď sa zatiaľ nepodarilo s istotou preukázať, že by cholesterol predstavoval priamy rizikový faktor pri vzniku rakoviny, je možné predpokladať, že má svoju úlohu pri vzniku rakoviny hrubého čreva. Keď tuk dorazí do žalúdka, je vyslaný chemický signál do pečene, aby dodal viacej žlče, ktorej hlavnou súčasťou je cholesterol. Vnútorné orgány nevegetariánov sú plné baktérií, ktoré premieňajú cholesterol na karcinogén podobný estrogénu. K tomu prirátajme skutočnosť, že potrava človeka, ktorý konzumuje mäsové výrobky, prechádza črevami dlhší čas a zistíme, že namiesto niekoľkých minút sú karcinogény v styku s črevnou stenou celé hodiny. Tým je možné vysvetliť vzťah medzi mäsitou stravou a rakovinou hrubého čreva.

Mäso a rakovina

Ďalší rakovinotvorný mechanizmus spojený s tukmi sa týka pečenia mäsa na ražni. Tuk je v podobe plynu obsahujúceho benzpyrén, ktorý stúpa a prestupuje pečené mäso. Benzspyrén je hlavný karcinogén obsiahnutý v tabakovom dyme. Odhaduje sa, že zjesť asi pol kg mäsa pečeného na ražni prináša rovnaké nebezpečenstvo rakoviny, ako vyfajčenie asi 200 cigariet.

Vzťah medzi bielkovinami a vznikom rakoviny nie je už taký jasný, ako v prípade tukov. Niektoré výskumy naznačujú, že nadmerné množstvo bielkovín v strave môže byť rizikovým faktorom pre vznik rakoviny obličiek, podžalúdkovej žľazy, hrubého čreva, prsníka a sliznice maternice. Vieme, že mnoho bielkovín zaťažuje obličky a môže viesť k ich poškodeniu. Posiahnuteľné informácie podporujú domienku, že by sme mali znížiť množstvo bielkovín prijímaných v strave, a to predovšetkým nižšou konzumáciou mäsa, mlieka a vajec.


Potrava, ktorá nás chráni pred rakovinou

Jedálny lístok na prevenciu rakoviny je veľmi jednoduchý. Zahŕňa však aj zmeny životosprávy, ktoré sa môžu zdať mnohým ťažké. Napriek tomu, že zachovávať pravidlá správnej výživy vyžaduje určitú osobnú disciplinovanosť, predsa sa nejedná o žiadne sebatrýznenie. Skôr môže ísť o objavovanie nových zážitkov a novej náplne vášho života. Prvým krokom v preventívnej protirakovinovej strave je vyhýbať sa nadmernej spotrebe živín a kalórií. Je potrebné obmedziť spotrebu kalórií a zbaviť sa nadmernej závislosti na dodatočnom prísune vitamínov a minerálnych látok (aj keď je niekedy nutný). Opatriť si nejakú dobrú knihu o výžive a zistiť si, ktoré jedlá obsahujú potrebné vitamíny a minerálne látky. Pokiaľ jeme obilné zrná, čerstvé ovocie a zeleninu spolu s malým množstvom semien a orechov, nie je potrebné robiť si starosti s nedostatkom výživných látok. Týmto spôsobom stravovania získame veľa bielkovín, bez toho, aby sme museli jesť mäso, vajcia a mastné mliekárenské výrobky.

Antioxidačné činitele sú základom ochrany proti rakovine. Ich činnosť blokuje účinky voľných radikálov mastných kyselín vytvorených oxidáciou nenasýtených tukov. Zabraňuje tiež produkcii nitrozamínov z dusitanov obsiahnutých v potrave. Týmto spôsobom zabraňuje vzniku rakoviny mnoho vitamínov a minerálnych látok obsiahnutých v ovocí a v zelenine.
Vitamín A je antioxidant, ktorý sa vyskytuje vo veľkých množstvách ako beta-karotén vo farebnom ovocí a v zelenine, najmä v mrkve, sladkých zemiakoch, špenáte, brokolici, špargli, marhuliach a v žltých melónoch.
Vitamín C (kyselina askorbová) je ďalší silný antioxidačný činiteľ, ktorý zabraňuje tvorbe voľných radikálov mastných kyselín a nitrozamínov. Je bohato zastúpený v celej rastlinnej ríši. Dobrými zdrojmi sú citrusové ovocie, žlté melóny, kiwi, zelená paprika, brokolica, kapusta, karfiol a ružičkový kel.
Vitamín E, ktorý nachádzame v listovej zelenine, obilných zrnách a mnohých iných pokrmoch, je tiež antioxidant a likvidátor nitrozamínu. Ako antioxidanty môžu slúžiť aj niektoré minerálne látky (železo) alebo stopové prvky (selén). Napriek tomu, že minerálne látky obsiahnuté v rastlinách pochádzajú z pôdy, nemusí byť ani pôda chudobná na selén na škodu, pokiaľ používame listovú zeleninu a ovocie vypestované v rôznych oblastiach.


Príroda pre nás pripravila neúrekom ideálnych kombinácií výživných látok. Ako príklad si zoberme jablko. Obsahuje viacej ako 100 rôznych chemických látok, pričom všetky sú človeku prospešné, naviac sú ešte zmiešané aj v správnom pomere. Okrem prvotriednych cukrov, bielkovín, vitamínov a minerálnych látok obsahujú jablká tiež zodpovedajúce množstvo vody a rozpustnú vlákninu pektín, naviac ak z nich neurobíte koláč, alebo kompót, obsahujú jablká aj množstvo užitočných enzýmov.
Nadmerné dávky niektorých vitamínov a minerálnych látok môžu byť škodlivé. Nedostatok, alebo nadbytok jódu môže mať škodlivé účinky na štítnu žľazu a môže aj vyvolať aj rakovinu.

Zelenina z čeľade hubových je tiež príkladom stravy, ktorá môže ochrániť pred rakovinou. V tejto čeľadi zeleniny sa nachádza karfiol, brokolica, ružičkový kel a iné druhy, napr. špenát, horčica alebo šalát. Táto zelenina chráni pomocou chemických zlúčenín nazývaných indoly, ktoré stimulujú produkciu enzýmu aryl-hydroxiláty, ktorá blokuje činnosť karcinogénu. Nie všetky enzýmy sú prospešné. Napríklad niektoré enzýmy obsiahnuté v tkanivovom moku zvonku bunky narušujú trávenie bielkovín. Hovorí sa im proteázové enzýmy. Rôznymi spôsobmi podporujú tvorenie nádorov a abnormálny rast buniek. Niektoré z týchto látok môžu prenikať bunkovými stenami do vnútra buniek a tu ovplyvňovať aktiváciu génov. Niektoré pokrmy ako fazuľa a slnečnicové semiačka sú bohatými prírodnými zdrojmi inhibitírov proteázových enzýmov. Tým je možné čiastočne vysvetliť zriedkavý výskyt rakoviny medzi niektorými vegetariánskými populáciami.

Dôležitou súčasťou stravy chrániacej pred rakovinou je tiež vláknina. Strava neobsahujúca dostatok vlákniny je rovnako, ak nie viacej, škodlivá, ako strava chudobná na bielkoviny a vitamíny. Ak by sme všetci jedli celé obilné zrná, čerstvé ovocie, zeleninu a stukoviny, nepridávali k nim margarín, olej, cukor ani sirup, nikdy by sme si nemuseli robiť starosti s nedostatkom vlákniny. Občas je nutné pridať do stravy vlákninu naviac, ale kupované jedlá s pridanou vlákninou nevytvoria spolu ideál, ktorým je prirodzená vláknina ako obal výživných látok a regulátor ich uvoľňovania v priebehu trávenia. Pravdepodobne najlepším zdrojom vlákniny sú otruby, ktoré sa skladajú prevažne z pektínu.

Zvládnutie stresu a rakovina

Zvládnutie stresu patrí tiež medzi súčasti životného štýlu napomahajúce prevenciu rakoviny. Stres pôsobí na chemické procesy i funkcie celého organizmu a zvyšuje náchylnosť ku všetkým chorobám vrátane rakoviny. Reakciou na stres by malo byť to čo Gréci nazývajú egrateia - sebaovládania.

Sebaovládanie zahŕňa:

Berie do úvahy hodnotu života. Podáva nesebecky ruku každému a ponúka mu úctu, dokonca aj tým, ktorí sa zdajú byť súpermi. Sebaovládanie nám umožňuje s dôverou sa zveriť Božej prozreteľnosti, ktorá dodáva význam vesmíru, a teda aj nášmu životu.

Zmena životného štýlu, nie je neuskutočniteľným snom, vyžaduje však od človeka, aby začal znova. Je to takmer to isté, ako keby ste sa mali znova narodiť a prejsť štádiom detských objavov. Zbaviť sa rakoviny však vyžaduje ešte niečo viac ako samotnú zmenu životosprávy. Väčšina ľudí nie je ochotná túto cenu zaplatiť. Zbaviť sa rakoviny vyžaduje plnú mobilizáciu všetkých liečebných prostriedkov s osobitným dôrazom na preventínu medicínu.

V boji proti rakovine musia hrať kľúčovú úlohu výrobcovia potravín a potravinársky priemysel. Aj keď dozaista nie sú možné prudké zmeny vo výrobe a uvádzaní na trh, osveta a informácie odhalené výskumom môžu vyvolať väčší záujem o problémy výživy.


domovská stránkaobsah<-- predchádzajúca stránka--> nasledujúca stránka